Mitä isot edellä, sitä pienet perässä
Lapset oppivat tarkkailemalla ja matkimalla. Kehotusten ja kieltojen sijaan lapsille kannattaa näyttää mallia. Ruokapöydässä tämä tarkoittaa sitä, että omalle lautaselle kasaa niitä asioita, joita haluaisi myös lapsen syövän. Uusia makuja kannattaa harjoitella yhdessä!
Esimerkin voimasta on myös tutkimustietoa. Päiväkotilapsia ja heidän ruoankäyttöään selvittäneessä DAGIS-tutkimuksessa havaittiin, että mitä useammin vanhemmat syövät kasviksia ja hedelmiä aterioidessaan lapsen kanssa, sitä useammin myös lapset käyttivät kasviksia ja hedelmiä.
Myös varhaiskasvattajilla on merkitystä: myönteinen mielipide päiväkotiruoasta ja lasten rohkaiseminen kasvisten ja hedelmien syömiseen oli yhteydessä lasten terveellisempään ruokavalioon.
Harjoitus tekee mestarin
Joskus esimerkkinä toimiminen rasittaa. Onhan syöminen ja ruoka meille kaikille niin henkilökohtainen asia. Miten voin kannustaa lapsia päiväkotilounaalla tai perheen yhteisellä päivällisellä, jos ruoka ei ole oman suun mukaista?
Roolimallina oleminen antaa meille mahdollisuuden yhtäältä opettaa lapsille ruoasta ja toisaalta näyttää heille, mitä harjoittelu tarkoittaa. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Meillä on koko elämä aikaa opetella syömisen taitoja ja uusia makuja. Kymmenen vuotta sitten päiväkodeissa nykyisin tarjolla olevista kasvisvalmisteista ei ollut tarjolla murto-osaakaan. Kuka tietää, minkälaista ruokaa tarjotaan vuonna 2032?
Kasvattajina ja aikuisina voimme lisäksi kertoa lapsille, että myös aikuiset tarvitsevat harjoittelua uusiin ruokiin tutustumisessa. Voit sanoa: “ei se mitään, jos ei maistu, harjoitellaan yhdessä. Ehkä jonain päivänä maistuu, kun olet riittävän monta kertaa kokeillut.”
Vinkkejä uusiin ruokiin tutustumiseen
Lapsille voi näyttää myös esimerkkiä siitä, miten jännittävää uusiin raaka-aineisiin tutustuminen on. Uusien kasvisruokien harjoittelussa auttaa:
- Raaka-aineisiin tutustuminen rauhassa, ruokailutilanteen ulkopuolella ja ilman maistamisen pakkoa. Tutkikaa kuivattuja papuja luupeilla, askarrelkaa niistä kollaasit tai kasvattakaa pavuista versoja.
- Ottakaa päiväkodin ruokalista työkaluksi, jonka ympärille tehdään erilaista ruokakasvatuspuuhaa. Kun ensi viikon listalla on härkäpapua, miten siihen voi tutustua jo ennen ateriaa?
- Maistamisen voi ulkoistaa omalle maskotille. Valitkaa pehmolelu tai askarrelkaa hassu hahmo, jonka kanssa voidaan yhdessä harjoitella uusiin ruokiin tutustumista.
Mitä lisäisit listaan? Miten teidän päiväkotiryhmässä tai perheessä on harjoiteltu uusien ruokien maistamista?
Silja Varjonen
ruokakasvatuksen asiantuntija
Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n toiminnanjohtaja
Henna Vepsäläinen
hankkeen ruokakasvatusvastaava