Målet är att utveckla en hållbar verksamhetsmodell som stöder en hälsosam kost för barn och minskar livmedelssystemets klimatinverkan inom småbarnspedagogiken.
Utbudet av grönsaker och hållbara fiskarter
för daghemmens måltider utökas och konsumtionen av kött och mjölk görs mer måttlig enligt den rekommenderade nivån.
Matpedagogiken
främjas, matsvinnet minskas och klimatinverkan och de ekonomiska effekterna av en växtrik kostförändring bedöms.
En verksamhetsmodell
utvecklas i samarbete med kommunerna samt med yrkespersoner inom måltidstjänsterna och inom småbarnspedagogiken och med barnen och föräldrarna.
- 4 kommuner
- 23 daghem
- 400 barn
Projektet Ruoka-askel genomförs i fyra kommuner (inkl. Lahtis, miljöhuvudstad 2021), sammanlagt cirka 20 daghem, där sammanlagt fyrahundra barn i åldern 3–5 år undersöks (200 i forskningsgruppen och 200 i jämförelsegruppen).
Aktörer och samarbetspartner
Projektet Ruoka-askel genomförs och koordineras av Institutet för hälsa och välfärd (THL) tillsammans med Naturresursinstitutet (Luke), Helsingfors universitet och yrkeshögskolan Laurea. Hela arbetsgruppen presenteras här. I projektet deltar dessutom Ilmola, Kauhajoki, Kauhava, Lahtis stad, Päijät-Häme välfärdssamkommun, Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy, Seinäjoen Ammattikorkeakoulu SeAMK, Åbo universitet, Föreningen för matpedagogik Ruukku och Viikki Food Design Factory. Projektets huvudsakliga finansiär är Finlands Akademi. Dataskyddsmeddelandet för undersökningen finns på THL:s sida. Det gemensamma utvecklandet av verksamhetsmodellen samt försöket genomförs 1.2.2021–30.11.2024.
Vi undersöker barnens kost i sin helhet samt deras näringstillstånd, den klimatinverkan som deras kost medför samt kunskaper, attityder och praxis i anslutning till matens miljökonsekvenser och till kosten hos familjerna, beslutsfattarna och yrkespersonalen inom måltidstjänster och småbarnspedagogik. Vi mäter också daghemmets matsvinn och hur ett matutbud med mer betoning på växtbaserad kost påverkar klimatet och de totala kostnaderna.
Projektet Ruoka-askel utnyttjar erfarenheter och resultat som tidigare projekt gett om matens inverkan på hälsan, klimatet och den biologiska mångfalden. Till exempel projekten DAGIS och Luonto-askel hyvinvointiin genomfördes i daghemmen och i barnens vardagsmiljö genom tätt samarbete mellan personalen inom småbarnspedagogiken och inom måltidsservicen samt familjerna.
Riktlinjer för verksamheten
Verksamheten styrs av kostrekommendationerna för barnfamiljer, av måltidsrekommendationerna inom småbarnspedagogiken och av grunderna för planen för småbarnspedagogik. I grunderna för planen för småbarnspedagogik definieras matpedagogik som en del av småbarnspedagogiken. Statens näringsdelegation (VRN), Utbildningsstyrelsen (UBS) och Institutet för hälsa och välfärd (THL) publicerar tillsammans rekommendationen Mat ger hälsa och glädje – rekommendation om måltiderna inom småbarnspedagogiken. Rekommendationen ger allmänna riktlinjer för servering av hälsofrämjande mat och om matpedagogik samt pedagogisk handledning för verksamheten inom småbarnspedagogiken.
Vanliga frågår
Serveras endast vegetarisk mat under projektets gång?
Hur ändras menyerna?
På den nya menyn minskar mängden rött kött och processade köttprodukter. Mängden fisk förblir antingen densamma som tidigare eller allra helst kommer den att växa något. Fiskprodukter byts ut mot miljömässigt mer hållbara alternativ i mån av möjlighet. Man strävar efter att gradvis utöka användningen av baljväxter, grönsaker, rotfrukter, frukt och bär. Man strävar efter att göra användningen av mjölk mer måttlig (se frågan nedan).
Vad är rött kött?
Vad är processat kött?
Vad är baljväxter?
Kan en person med FODMAP-diet alls äta baljväxter?
För de flesta som äter FODMAP passar det med bönor på burk, kikärter på burk, linser på burk samt tofu. Det är också värt att testa baljhavre (pulled havre) och Härkis. Konservering i saltvatten minskar FODMAP-kolhydraterna eftersom de är vattenlösliga och löses upp i konserveringens spad. Den tredje etappen av kosten är underhållsfasen, där kosten följs så flexibelt som möjligt inom de gränser som symtomen tillåter. FODMAP-kolhydrater kan ingå i kosten i den mån som tarmarna tål detta.
Varför kan det också finnas soja på menyn?
Får man tillräckligt med protein av växtbaserad mat?
Vad innebär en måttlig använding av mjölk?
Om barnet dricker mindre mjölk, får hen tillräckligt med kalcium?
Finns det miljögifter i alla inhemska fiskar?
Varför genomförs projektet just i Österbotten och Lahtis?
Finns undersökningsmaterialet om matpedagogik tillgängligt för alla?
Mera vanliga frågor och svar på finska här.
Kontakta oss: info@ruoka-askel.fi